Toitumine

Uuele stomistile on tähtis alustada aeglaselt. Neil tuleb katse-eksituse meetodil selgitada välja, millised toidud tekitavad  ebamugavust, kõhukinnisust ja -lahtisust. Meie organismid on erinevad ja keegi ei saa täpselt öelda, millist toitu keegi kannatab ja millist mitte. Tuleb süüa mitmekülgset toitu. Parem kindlad söögikorrad alati samadel aegadel. Ei tohiks jätta söögikordi vahele. Tugevam toit enne kella 18.00.

Regulaarne toitumine aitab kaasa korrapärasele soole tühjendamisele.

Post op. perioodis vältida herneid, ube, teravaid kastmeid, säilitusainetega, konserveeritud toite, gaseeritud ja alkohoolseid jooke, rasva ja praetud toite. Selle asemel lahjat piima, teed, lahjat juustu, kodujuustu, püreesid, suppe, tailiha, keedetud juurvilja, puuviljamahla, keekse ja teisi vähemagustatud toite.

Esimese paari kuu jooksul  tuleb ettevaatlik olla kapsaga. Tekitab tugevaid kõhuvalusid.

Näljatunne väheneb, kui süüa aeglaselt ja hoolega (toit närida 20 korda läbi, panna nuga-kahvel käest ja närida veel).

Soovitatakse süüa siis juua siis rääkida, nii neelab vähem õhku, vähem gaase.

Tuleb juua vähemalt 1,5 - 2 liitrit vett päevas. Juua võiks enne sööki või peale sööki, sellepärast, et vesi lahjendab maomahla ja sülge, mis takistab seedimisprotsessi.
Kohv, must tee ja lahjad alkohoolsed joogid arvesse ei tule, sest nad on diureetilise ehk vett väljutava mõjuga ning lõppkokkuvõttes nad isegi suurendavad organismi vedelikukaotust. Lisaks eeltoodule lahustab vesi rasva. Vedeliku puudus võib anda näljatunde.

Ileostoom
Nende eritis on vedel, see tähendab, et tekib vedeliku kadu. Uurimuste käigus on kindlaks tehtud, et ülemäärane vedeliku kadu on ~0,5 l päevas. Peab palju jooma. Kui tundub, et eritis on eriti vedel, tuleb juua just endisest enam, muidu tekib organismi kuivumine. Tähtis on ka soola kadu. Organism kaotab ~ teelusikatäie soola päevas. Ileostoomiga patsiendid peavad soola kasutama natuke rohkem kui teised.

Ettevaatlik tuleb olla apelsini-, õuna-, viinamarja nahkadega, tikrite, kuivatatud puuviljade, pähklite, mandlite, kookoshelveste, popkorni, seente, seemnetega. Eriti ettevaatlik tuleb olla sügisel marjade valmimise ajal. Võib tekitada sooltesulgust.

Urostoom

  • süüa vaheldusrikast toitu vähesel määral korraga
  • süüa aeglaselt ja reguraalselt, närides toitu hästi
  • 2 liitrit vett
  • soovitav jõhvika mahl, mis hoiab uriini ph taseme normis ja hoiab eemale põletikud
  • vältida tsitruselisi, kuna need muudavad uriini happeliseks
  • puu-ja juurviljade tarbimist suurendada, kuna sisaldavad c-vitamiini ja vähendavad lõhna.   
  • säilitada stabiilne kehakaal, vältida kosumist.

Gaase vähendab:

  • korralik toidu läbinärimine, joomine alles söömise lõppedes.
  • regulaarsed söögiajad
  • sobivad toiduvalmistamise meetodid (ahjus küpsetamine, keetmine, aurutamine)
  • keedetud juurviljade eelistamine tooretele
  • mustikad ja mustikakisell
  • maitsestamata jogurt, pohlamahl

Gaase tekitab:

  • toidu kiirelt ahmimine-nii neelatakse palju õhku alla.
  • samuti ka jutustamine söögi ajal
  • närimiskummi närimine
  • iga ampsu vahele joomine
  • gaseeritud joogid, õlu
  • suitsetamine
  • psüühiline olukord-mured on samuti gaasi tekitajad.
  • kapsad, herned, oad, sibul, pähklid, mais, õunad
  • munad, kala, piprad, kurgid
  • tugevalt magustatud toidu

Kõhulahtisus
Kodus palju juua + sool, kartulijahu + vesi, tab. Imoodiumi, spordijoogid.
Võib tekitada: rabarber, täisteravilja toit, kohvi

kergendab:

  • piisav sool-soolavesi, soolakurgid, soolakala, juustud
  • keedetud kanamunad
  • keedetud riis
  • banaan
  • maitsestamata jogurt
  • keedetud piim, pett
  • pasta, makaronitooted
  • röstisai, saiakuivikud, soolapulgad
  • pähklid, pähklivõi, mustikad, toominga- ja kibuvitsamarjad

Soole tühjendamist aeglustavad toiduained:

  • Toiduained, mis sisaldavad taniini: mustikas, kange tee, kakao, naturaalsed punased veinid
  • Toiduained, mis sisaldavad palju eeterlikke õlisid: sibul, küüslauk, redis, kaalikas
  • Riisi ja mannapuder, kisellid

Kõhulahtisuse jook-1l apelsinimahla, 1 l vett, 1spl glükoosi vöi suhkrut, 1tl soola.
Sool parandab suhkru imendumist organismi ja apelsinimahl annab vajaliku kaaliumi.
Piisav vedeliku tarbimine on väga vajalik.

Väljaheite hulka suurendab:

  • mais, salat, nuudlid, täisteraleib.
  • toored juurviljad, värske puuvili
  • kuivatatud ploomid
  • vürtsid, maitseained
  • kliid
  • piim

Lõhn
Soolestikus tekitavad lõhna lisaks toidule ka bakterid. Teatud ravimid nagu antibiootikumid tekitavad lõhna, samuti ka vitamiinid.

  • kala, sibul, kapsas, munad, küüslaauk, oad.
  • broccoli, lillkapsas
  • piprad, teatud maitseained, vürtsine toit
  • suitsetatud ja säilitatud liha.

vähendavad:

  • pett, keefir (eriti adsidofiil)
  • maitsestamata jogurt
  • jõhvikamahl
  • tomati- ja apelsinimahl
  • õunad, pirnid ja virsikud (kui kõht ei ole lahti)
  • petersell
  • C vitamiin